TREINTAFEL 

 

De treintafel is opgebouwd uit segmenten van 122 cm bij 61 cm, waarbij een segment 60cm bij 61cm is vanwege de beschikbare ruimte.
Waarom segmenten?
Indien je ooit de baan wil verplaatsen of indien je gaat verhuizen is het makkelijk dat je handelbare stukken hebt.

De segmenten bestaan uit MDF platen met een dikte van 12mm voor het ondertraject, voor het gedeelte welke op de eerste verdieping ligt is 8 mm gebruikt.
In plaats van MDF kun je ook Multiplex gebruiken.

De segmenten worden middels paspen en pasgat (duveltjes) op exact de goede positie gehouden, zodat de rails weer netjes tegenover elkaar uitlijnen. Verder worden de segmenten aan elkaar gehouden middels 8mm bouten en vleugelmoeren.

Alle segmenten worden apart voorzien van de digitale rijstroom. Er is een zogenaamde ring aangelegd waardoor overal de railspanning via 2,5mm kabels wordt aangevoerd om zo geen verlies te krijgen van de rijspanning cq digitale signalen.

De totale lengte van de rails bedraagt ongeveer 70 meter.

Op de eerste verdieping zijn rotsen gecreëerd, deze keer met Purschuim welk naderhand, omdat Purschuim porreus is wordt afgewerkt met bv, tegellijm (Deze was nog over van de badkamer renovatie.)
Onder de tafel is nog een schaduw station gemaakt.

Er is gekozen voor deze opbouw omdat op deze wijze alles redelijk snel kan worden afgebroken en weer opgebouwd indien nodig. Stukken van deze grote zijn goed te verplaatsen en nog handelbaar. De werkhoogte is ongeveer 75 cm (tafelhoogte) .Dit had eigenlijk wat hoger gemoeten maar kon heelaas niet door de ruimte onder het dak van het huis.

De digitale componenten zoals wissel, sein decoders en terugmeld units zijn onder de segmenten geplaatst. De detectoren en decoders zijn zoveel mogelijk zo geplaatst dat ze per segment kunnen worden aangesloten.

Het treinplan is zo opgezet dat er altijd minimaal 2 treinen kunnen rijden zonder dat deze elkaar hinderen ook al gebruikt men geen digitale controle software (een buiten en een binnen ring) .De opbouw is tevens ook zo gemaakt dat het mogelijk is twee richting verkeer  te laten plaats vinden welk natuurlijk wel wat digitale en software matige ingrepen benodigd.

Er rijden op dit moment 10 locomotieven.